Ursprung

Det första sinnet vi utvecklar – till och med innan vi föds – är hörseln. Hörseln är också det enda sinnet som är aktivt hela tiden, dag som natt, livet ut. Vi har öronen att tacka för mycket. Hörseln varnar oss för faror, ingjuter oss i trygghet och låter oss njuta av musik.

Alla stora filmskapare genom tiderna har använt hörselsinnet för att berätta var publiken ska fokusera blicken. Du som har sett på film med dåligt ljud vet hur viktigt ljudet är för att sätta stämningen och hålla oss informerade om händelseförloppet.

Musik gör precis samma sak. Musik sätter stämningen och tar med oss på resor till platser som vi aldrig hade kunnat besöka annars. Musik är kopplingen mellan dig och ditt inre känsloliv.

Visionen bakom Soundots är att göra  alla dina ljudupplevelser så kraftfulla och lättillgängliga som vi bara kan. Vi vet också att alla människors behov av ljud skiljer sig åt. Därför är Soundots högtalarsystem anpassningsbart och intelligent på riktigt.

Soundots VD och grundare heter Fredrik Gunnarsson. Längs med vägen har han fått smeknamnet ”The Sound Wizard” för sin förmåga att frammana bästa möjliga ljud i omöjliga situationer. Fredrik har utvecklat produkter tillsammans med de största namnen i konsumentelektronikindustrin såväl här hemma i Europa som i USA och Asien. De erfarenheterna, i kombination med en banbrytande idé om ett helt nytt sätt att äga och spela upp ljud, är grunden till bolagets vision och anledningen till att Soundots existerar.

Drivkraft

Fredrik har alltid haft en obotlig passion för musik. För honom fanns aldrig några andra karriäralternativ på kartan och han har som resultat bakgrund inom radio, TV, otaliga skivinspelningar samt som musiker. Han har också utbildat hundratals ljudtekniker genom åren. Många av hans elever arbetar idag med ljud i alla tänkbara former, över hela världen.

Designfilosofin är självklar i sin enkelhet men desto svårare att implementera i verkligheten. Fredriks vision om det optimala ljudet innebär rätt och slätt att upplevelsen av ljud och musik alltid är viktigast.

"När man designar en högtalare ska man ha klart för sig att det knappast är kvaliteten på delarna som gör att lyssnaren börjar stampa takten. Upplevelsen av musik måste alltid komma först, och det är sällan den rakaste vägen som leder till den bästa upplevelsen. Just det där, upplevelsen av det bästa tänkbara ljudet, är mitt mål med allt jag gör."

Soundots Historia

Soundots lanserades ursprungligen under namnet aiFi. Det namnet blev efter hand mer och mer synonymt med den artificiella intelligensen som används för att få högtalarna att kommunicera med varandra. Namnet byttes därför så småningom till Soundots. Logotypen, ljudpunkterna, har i praktiken funnits på högtalarna hela tiden. De är en central del i alla Soundots produkter och det är de som ser till att ljud och data kan färdas mellan enheterna. Det är med andra ord “the Soundots” som gjort aiFi till Soundots.

Bolaget

Bolaget som äger och utvecklar Soundots heter Sound Dimension AB. Det startades 2013 och är belägen på Innovation Park i Karlstad, alldeles intill Karlstads Universitet.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.